John Bockmeulen over de recreatie markt door de jaren heen

Salesmanager John Bockmeulen begon in februari 1979 bij RET Bouwproducten. Als geen ander kent hij de ontwikkeling die het bedrijf en de recreatiebouw in die tijd heeft meegemaakt!

John, hoe ben je terechtgekomen bij RET Bouwproducten?

“Ik zocht een bouw gerelateerde baan. Ik ben van huis uit bekend met de bouwmachinehandel, dus die interesse in de bouw zat er al vroeg in. Bij RET Bouwproducten kon ik starten als verkoper binnendienst. Ik hoopte door te kunnen groeien naar eerst de buitendienst en later een leidinggevende functie. RET Bouwproducten was in mijn eerste jaren een vrij traditioneel bedrijf, met name aan de kant van de houthandel. Hiërarchisch. Ik begon in de binnendienst. Na verloop van tijd kwam daar import en verkoop van bulkmateriaal bij. We haalden producten uit onder andere Indonesië, Amerika en Brazilië. Mijn taak was volle vrachtwagens te verkopen voor het schip de kade raakte. Daarna mocht ik in de buitendienst. Wel uniek, want ik was pas eind 20. De jongste vertegenwoordiger ooit toen, mijn collega’s startten met 40-45 jaar. Maar mijn directeur wilde graag jong bloed en gaf me de kans in rayon West.”

Waarom ben je de buitendienst uit gegaan?

Op een gegeven moment miste ik het contact met het product. Het meedenken met de klant, adviseren, productontwikkeling. Dat kon ik in de praktijk brengen toen we een nieuwe verkoopafdeling opzetten: Industrie. Hierbinnen bedienen we verschillende branches, waaronder de recreatiebouw. Als salesmanager zit ik hier helemaal op mijn plaats.”

Wanneer zijn jullie de recreatiebouw in gegaan?

“Zo’n 30 jaar geleden zijn wij gestart. Eigenlijk begon het allemaal met het product Agnes One-Step. Een prachtig product vond ik, maar we konden het niet kwijt bij onze bestaande klanten. Ik ben verder gaan denken over andere markten en kwam uit op de unit- en recreatiebouw. Vanaf dat moment zijn we het assortiment voor de recreatiebouw gaan opbouwen. Door te luisteren naar de behoefte van de klant hebben we ons aanbod steeds kunnen verbreden.”

Hoe heeft de recreatiebouw zich in die tijd ontwikkeld?

“Chalets waren in die beginperiode nog stacaravans. Vrij basic en het mocht allemaal niet te veel kosten. Dat is nu wel anders. Chalets zijn tweede woningen. Mensen willen dat het chalet minstens zo comfortabel is als thuis, liefst nog luxer. De eisen aan de chalets zijn daarmee behoorlijk verhoogd.”

Welke producten uit het assortiment van RET Bouwproducten hebben een grote rol gespeeld voor de recreatiebouw?

“Agnes One-Step was de eerste. Dat zijn plafond- en wandplaten die we al 30 jaar leveren. Van daar uit zijn we door blijven ontwikkelen. Producten als Walls2Paint, AmbiWalls, nu binnenkort Forestia Premium Ceiling. Allemaal platen die makkelijk te plaatsen zijn en een prachtig resultaat geven. Fibo is ook een heel belangrijk product voor de recreatiebouw. Deze badkamerpanelen zijn een perfect antwoord op een probleem uit de markt. Vroeger werd altijd getegeld in de badkamers. Bij vervoer ontstond daar vaak schade aan. Bij Fibo hoeft tegelen niet meer. Die schade komt dus geheel niet meer voor. Bovendien is het een product dat simpel te reinigen is en waar schimmel geen vat op krijgt. Ideaal, ook voor de verhuur.”

Welke veranderingen zie je bij de chaletbouwers?

“Er is veel vraag naar tweede woningen. Tegelijkertijd is de vraag naar chalets vanuit grote vakantieparken ook sterk toegenomen. Nederlandse chaletbouwers leveren – net als wijzelf – ook aan het buitenland, van Polen tot Kroatië. Om aan die vraag te kunnen voldoen, zijn de chaletbouwers veel professioneler en op grotere schaal gaan werken. Een hoge kwaliteit is daarbij een eis.”

Hoe zie je de toekomst van de recreatiebouw voor je?

“De vraag overstijgt de capaciteit ruimschoots. De vraag blijft toenemen, zowel voor tweede woningen als voor de verhuur. Mede door corona willen meer mensen op vakantie in eigen land. Bouwers zitten al voor jaren volgeboekt. Aan opdrachten geen gebrek dus. Verder ben ik benieuwd wat de krapte op de woningmarkt gaat betekenen voor de recreatiebouw. Wanneer mensen al dan niet tijdelijk in recreatiewoningen mogen wonen, betekent dat ook weer een toename voor de recreatiebouw. Met steeds meer recreatiewoningen in Nederland zal men ook anders naar de bouw van de chalets gaan kijken. Naar de duurzaamheid en naar wettelijke eisen zoals in het Bouwbesluit.”

Hoe speelt RET Bouwproducten in op de veranderingen in de markt?

“We blijven zoeken naar producten die passen bij de wensen van de chaletbouwer en daarmee uiteindelijk bij de klant. We zijn ook actief bezig met productontwikkeling specifiek voor de recreatiebouw. We hanteren het principe one-stop-shop. We denken mee wat de chaletbouwer nodig heeft. Een voorbeeld is dat we bij veel klanten 2-3 keer in de week leveren. Deuren, wanden, plaatmateriaal. Het grote voordeel is dat de klant zo bespaart op magazijnruimte en geen overbodige voorraad heeft liggen. Wij leveren op tijd op de juiste plek. Die werkwijze van meedenken met de klant hebben we altijd gehad. Onze vertegenwoordigers hebben ook veel kennis van de markt. Zij weten wat klanten nodig hebben. Bij RET Bouwproducten hebben we heel veel vaste klanten, vaak met een lange persoonlijke relatie. Met sommige klanten doen we al meer dan 30 jaar zaken. Daar zijn we trots op.”

Onze merken